onsdag 5 mars 2014

Tovad väska med mönster... Typ...

Idag har jag varit hos barnmorskan igen. Känns som om det inte var så länge sedan senast, men det var ju faktiskt i början på februari jag var där sist. Nästa tid är om fyra veckor igen, den 1 april.
Den här gången hade jag med mig Theo som pladdrade på med allt och alla som vanligt. :)
Allt verkade vara bra med bumlingen, den ligger med huvudet neråt och har börjat sjunka ner lite, så det är inte så troligt att den kommer att vända sig igen. Den växer och växer därinne och buffar runt mer och mer. Theo blev lite orolig när barnmorskan stack mig i fingret för att ta blodprov, han tyckte det var obehagligt med blodet... Men alla värden var bra! :)

På eftermiddagen fick vi en kartongleverans! 55 flyttkartonger... Så nu kan vi börja packa! Vi får nog köra kartonger lite pö om pö, det är ju mycket vi inte kommer att behöva de här två veckorna vi bor kvar här, och vi kommer inte att ha plats att ha kartongerna stående i lägenheten. Det är främst möblerna vi behöver hjälp av flyttfirman med. Så nu blir det till att sortera ut sådant vi inte vill ha kvar och sådant vi klarar oss utan ett tag, så kan man börja packa! Skönt att det närmar sig nu, känns som om man har bott någonstans tillfälligt sedan visningen, trots att vi har bott här i tretton år! Konstigt...


Dagens pyssel får bli lite stickat! I somras fick jag lite dille på att tova, så jag stickade väskor och skålar och korgar i ullgarn som jag sedan tovade... De här är jag väldigt nöjd med. De är alla stickade på frihand och därför lite olika i storlekarna.




Gör väskan själv! 
Jag har gjort såhär:
Jag har använt mig av ett grovt ullgarn (Eskimo från Drops) med rundsticka 8 (skulle egentligen vara tjockare stickor till garnet, men jag stickar ganska löst) och jag har lagt upp ca 100-110 maskor. Om jag minns rätt gick det åt ca 150-200g av garnet.

Jag stickade ca 50 varv vanliga räta maskor (blir ju slätstickat på rundsticka). Nästa varv räknade jag ut var jag ville ha handtagen och maskade av 15-20 maskor för varje handtag. (Om du har 110 maskor från början, tar du 110 minus det antal maskor du ska maska av, ex 30 (15+15).  Det ger 80 som du delar på två vilket ger 40. Handtaget ska sitta på mitten av dessa 40, alltså stickar du 20, maskar av 15, stickar 20, stickar 20 till, maskar av 15, stickar 20.)

Nästa varv lade jag upp nya maskor där jag hade maskat av så att jag fick samma antal igen som jag hade från början och inga luckor och stickade vidare ytterligare 8-10 varv innan jag maskade av hela arbetet.
(Eftersom det ändå ska tovas så har jag bara stickat på måfå tills det känns bra, det är därför jag inte har några exakta antal varv eller maskor...)

Nu kommer man till det som är lite knepigt, att forma botten. :)
Jag gjorde som så att jag började med att sy ihop botten med avigsidan utåt. Sedan sydde jag en söm tvärsöver varje hörn på snedden liksom, så att det bildades en fyrkantig botten (svårt att förklara i ord, jag ska ta bilder nästa gång jag gör en sådan här). När man syr sömmarna tvärsöver i hörnen blir det som två snibbar, de fäste jag bara med ett par stygn mot bottensömmen, så att de inte flaxar runt hur som helst...

Slutligen stoppade jag in hela alltihopa i tvättmaskinen (rättvänt igen) och lät den göra jobbet med att tova! När man tar ut väskan så får man forma till den lite med muskelkraft! Den har en tendens att bli lite deformerad i tvätten, men om man drar lite här och spänner ut lite där, så får man den ganska jämn och bra. Man får räkna med att den krymper med ungefär hälften... 

Det finns massor med olika tips och knep om att tova i maskin om man googlar; man ska ha tvättmedel utan enzymer osv, en säger man ska inte centrifugera, den ena säger man ska tvätta varmt, den andra kallt...
Jag har struntat i alla tips, kört stickningen på 30-40 grader skontvätt med lite helt vanligt tvättmedel och det har funkat hur bra som helst! Det kan skilja lite från gång till gång hur mycket den tovar (har jag märkt) beroende på (antagligen) hur hårt man har stickat och också vilken tvättmaskin man använder. Har tovat en väska i svärmors maskin en gång, den krympte mer än i vår, men blev väldigt stabil och bra... ;)

Har man ingen lust att sticka själv kan man köpa de här tre i Jennys och min lilla hantverks-webshop - Med mina två händer!

Ha det bra nu, så hörs vi! Typ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar